Balaton Huis Kopen 
 

Koopprocedure


Welke stappen moet u nemen bij de aankoop van onroerend goed aan het Balaton in Hongarije.

Uiteraard beginnen we met een bezoek aan het Balaton. Het beste is om met uw eigen ogen een gevoel krijgen van Hongarije en de streek waar uw (toekomstige) woning komt te staan. Wij organiseren een aantal bezichtigingen voor objecten naar uw keuze. Als u uw keuze heeft kunnen maken, dan wordt het koopproces ingezet. Heerlijk om te combineren met een paar dagen relaxen aan het meer.

Koopcontract

Om het gehele aankoopproces overzichtelijk te houden volgen we stappenplan wat begint met het inventariseren van uw gegevens als zijnde koper(s). Dan sturen we u de kadastergegevens zodat u precies weet van wie u wat koopt, hoe groot het perceel is, wat de status is en of er bezwaren of schulden op geregistreerd zijn. Als dat alles duidelijk is dan door naar het contract.

De advocaat stelt het contract op en u krijgt dat samen met een vertaling toegestuurd. Als dat allemaal correct en begrepen is, dan komt er een Skype afspraak waarbij u lekker in uw eigen (woon)omgeving het contract kunt ondertekenen onder toeziend oog van de advocaat. U stuurt dan het contract naar de verkoper(s) en ook die kan thuis ondertekenen. Dan wordt het contract naar de advocaat gestuurd en als die dan ondertekent is het allemaal officieel.

In het contract staat wat u van wie koopt en uiteraard ook hoe de oplevering en betaling gaat lopen. Betaling gaat tegenwoordig eigenlijk altijd via de bank en het banknummer van de verkoper zal in het contract vermeld worden. Uiteraard zijn uitzonderingen in overleg mogelijk.

De betaling kan in één bedrag zijn zodat alles direct is afgehandeld, maar als de woning nog niet leeg is, of als er bijvoorbeeld eerst schulden opgelost moeten worden, schrijven we een aanbetaling. Dit geeft koper en verkoper zekerheid. Aan u dat de verkoper gaat leveren en de verkoper weet dat u het huis wil afnemen Dit is een belangrijke stap, want zodra de verkoper namelijk de aanbetaling heeft geaccepteerd kan hij alleen nog van de verkoop afzien door u het dubbele van de aanbetaling terug te betalen. Aan de andere kant, mocht u van de koop afzien, dan verliest u het bedrag van de aanbetaling aan de verkoper.

Als we werken met een aanbetaling wordt er ook een datum geschreven wanneer alles geregeld moet zijn en de rest van het koopbedrag moet worden overgemaakt. Daarna is de woning van u, gaat de advocaat de wijzigingen van het kadaster organiseren en gaat de makelaar de nutsvoorzieningen op uw naam zetten.

Uiteindelijk komt u naar Hongarije en gaat u de sleutels in ontvangst nemen. U kunt dan nog een bankrekening openen en een verzekering sluiten. U ontvangt uiteraard een origineel van het koopcontract, de vertaling en een uittrekstel van het kadaster.

Bovenstaande procedure kan als het moet uiteraard in Hongarije doorlopen worden en is dan met een 7-10 werkdagen afgerond. Als u vanuit huis tekent kan daar een 4-5 dagen bijkomen voor het versturen, maar alles bij elkaar kan binnen een 3 weken het hele proces doorlopen worden en als het moet kan het echt in een paar dagen.

Nog belangrijk om te weten:

Iedere EU-inwoner kan zich ook in Hongarije vrij vestigen. Iedere EU-inwoner kan zonder extra stappen direct kopen. Voor niet EU-inwoners is een speciale vergunning nodig waar onze advocaat mee kan helpen. Kost alleen wat extra tijd en geld.

Als u een Tanya koopt, een vroegere boerderij in het buitengebied, dan kan een ander het recht van eerste koop hebben. Wordt zelden of eigenlijk nooit gebruik van gemaakt, maar de regel is wel dat het 60 dagen duurt voordat u de goedkeuring krijgt om zo een object te kopen. Na deze 60 dagen is er nog een kantoor van de wetgever (meestal kadaster) die kijkt of alles goed gegaan is en of u als buitenlander dit wel mag kopen. Dat kan nog eens 60 dagen duren, dus alles bij elkaar 60 + 60+ nog wat dagen voor de post, het heen en weer sturen, maar vooral ook het passeren van alle procedures kan het zomaar een 4 – 9 maanden duren voor u kunt kopen. Let op, dit heeft niets te maken met de grens van 10.000 m2 buiten de bebouwde kom. Percelen groter dan 10.000 m2 kan een buitenlander dan niet kopen.

Duidelijkheid moet er ook zijn over in welke staat de woning opgeleverd gaat worden en daarbij is het belangrijk om te weten dat in Hongarije ook de keuken mee kan worden genomen. Vooraf moet dus goed duidelijk zijn als deze moet blijven staan.

De overschrijving van de woning op uw naam wordt door de advocaat verder geregeld en na ongeveer 3 maanden ontvangt u de gewijzigde inschrijving.

Wanneer er sprake is van verhuizen (u verkoopt en koopt een huis binnen een jaar) dan betaalt u de overdrachtsbelasting alleen over het verschil tussen aankoop- en verkoopbedrag.

Belasting

Rest nog de overdrachtsbelasting. Het tarief hiervoor is 4% over de koopprijs van het object.
De aanslag ontvangt u via de Sigma, het officiële bureau van de Hongaarse overheid om de buitenlandse belasting te innen. U ontvangt deze aanslag 2-12 maanden na de datum van aankoop en u kunt deze gewoon via uw Nederlandse of Belgische bankrekening betalen (zelfs in Euro).